دسترسی به محتوای اصلی

سازمان جهانی بهداشت بیش از یک میلیون واکسن فلج اطفال را برای محافظت از کودکان به غزه ارسال می‌کند

سازمان جهانی بهداشت، روز جمعه ٢۶ ژوئیه (۵ مرداد)، اعلام کرد که بیش از یک میلیون واکسن فلج اطفال را برای محافظت از کودکان به غزه ارسال می‌کند. در روزهای اخیر سازمان غیردولتی و بین‌المللی امدادرسانی آکسفام و نیز آژانس‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، هشدار دادند که شناسایی ویروس فلج اطفال در چندین نمونه از فاضلاب و پساب غزه، خطر بروز یک «فاجعۀ بهداشتی» را به دنبال دارد و جان هزاران نفر از ساکنان این منطقه را تهدید می‌کند. 

تصویری از کودکان فلسطینی در رفح در جنوب نوار غزه
تصویری از کودکان فلسطینی در رفح در جنوب نوار غزه REUTERS - MOHAMMED SALEM
تبلیغ بازرگانی

به گزارش خبرگزاری رویترز، تدروس آدهانوم دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، روز جمعه ۲۶ ژوئیه (۵ مرداد)، اعلام کرد که این سازمان بیش از یک میلیون واکسن فلج اطفال را برای جلوگیری از ابتلای کودکان به این بیماری به غزه ارسال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هنوز هیچ موردی از ابتلا به فلج اطفال در این منطقه ثبت نشده است، بر انجام اقدامات فوری پیش از آنکه هزاران کودک در غزه به این بیماری مبتلا شوند، تأکید کرد.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد: «کودکان زیر پنج سال به‌ویژه نوزادان زیر دو سال، بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس فلج اطفال هستند؛ زیرا کارزارهای عادی واکسیناسیون طی بیش از ۹ ماه درگیری در غزه مختل شده است».

علاوه بر هشدارهای سازمان جهانی بهداشت دربارۀ احتمال شیوع فلج اطفال در غزه، سازمان ملل هفتۀ گذشته از افزایش چشمگیر موارد ابتلا به هپاتیت آ، اسهال خونی و گاستروانتریت (بیماری التهاب معده و روده) در پی وخیم‌تر شدن شرایط بهداشتی و ریختن فاضلاب به خیابان‌های نزدیک اردوگاه آوارگان در غزه خبر داد.

در همین حال، ارتش اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد که ارائۀ واکسن فلج اطفال را به آن دسته از سربازان این کشور که در غزه حدمت می‌کنند، آغاز خواهد کرد.

اخیراً سازمان غیردولتی و بین‌المللی امدادرسانی آکسفام و آژانس‌های بشردوستانۀ سازمان ملل، با اشاره به شناسایی ویروس فلج اطفال در فاضلاب و پساب غزه، دربارۀ خطر بروز یک فاجعۀ بهداشتی در این منطقه ابراز نگرانی کردند و با هشدار نسبت به گسترش بیماری فلج اطفال در غزه، بار دیگر خواستار برقراری آتش‌بس برای جلوگیری از شیوع هر گونه بیماری واگیردار در این منطقه شدند.

سازمان جهانی بهداشت نیز با اشاره به اینکه بیماری فلج اطفال بسیار سریع گسترش می‌یابد، هشدار داد که در حال حاضر فلج اطفال خطری جدی برای اردوگاه‌های پرازدحام آوارگان غزه محسوب می‌شود.

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت گفته است: «کمبود تجهیزات پزشکی، نابود شدن سیستم بهداشت در نوار غزه، جمعیت آوارگان و عدم دسترسی به آب تمیز و سرویس بهداشتی مناسب، نرخ واکسیناسیون سیستماتیک را کاهش می‌دهد و محیط مناسبی را برای شیوع بیماری‌های قابل‌پیشگیری مانند فلج اطفال ایجاد می‌کند».

فلج اطفال نوعی بیماری حاد ویروسی است که می‌تواند با حمله به دستگاه عصبی منجر به فلج شدن ماهیچه‌ها شود. موارد ابتلا به این بیماری از سال ۱۹۸۸ به کمک کارزارهای واکسیناسیون گسترده و تلاش برای ریشه‌کن کردن کامل آن در سراسر جهان، ۹۹ درصد کاهش یافته است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

همرسانی :
این صفحه یافته نشد

صفحۀ مورد توجۀ شما یافته نشد.