دسترسی به محتوای اصلی

نتانیاهو در کنگره آمریکا: ایران پشت تمامی اعمال «تروریستی و کشتار» در خاورمیانه است

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی خود در کنگره آمریکا که از سوی شماری از نمایندگان دموکرات‌ها، تحریم شده بود و هزاران تن نیز در بیرون از ساختمان، تظاهرات می‌کردند، بر اتحاد واشنگتن و تل‌آویو و «پیروزی قاطع» اسرائیل در جنگ غزه تاکید کرد و نیز ایران را عامل تمام اقدامات «تروریستی، آشفتگی، اغتشاش و کشتار» در خاورمیانه دانست.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درجریان سخنرانی در کنگره آمریکا. 24 ژوئیه 2024
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درجریان سخنرانی در کنگره آمریکا. 24 ژوئیه 2024 © Julia Nikhinson / AP
تبلیغ بازرگانی

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با ورود به کنگره آمریکا، مورد تشویق و کف‌زدن‌های پیهم و طولانی نمایندگان آمریکایی به ویژه جمهوری‌خواهان قرار گرفت.

نتانیاهو در سخنرانی ٢٤‬ ژوئیه خود در کنگره و با تاکید بر ائتلاف واشنگتن و تل‌آویو، آمریکا و اسرائیل را نیروهای مدنیت در جنگ جاری دانست و تاکید کرد که امروز، اسرائیل در «خط مقدم جنگ مدنیت» قرار دارد و اگر آمریکا سریع‌تر امکانات را فراهم کند، اسرائیل کار را زودتر تمام خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو، جنگ با حماس و یا دیگر نیروهای نیابتی ایران را جنگ با ایران دانست و گفت که ایران عامل تمامی اعمال «تروریستی» در خاورمیانه است.

ایران در پس تمام (اعمال) تروریستی، آشفتگی، اغتشاش و کشتار است. و این جای تعجب نیست. وقتی جمهوری اسلامی بنیاد نهاده شد، آیت‌الله خمینی تعهد کرد که ما انقلاب‌ اسلامی‌مان را به تمام جهان صادر خواهیم کرد.

نتانیاهو در این سخنرانی خود همچنان تاکید کرد که تنها کشوری که سد راه این «برنامه دیوانه‌وار» ایران برای «تحمیل اسلام رادیکال» در جهان، قرار گرفته، آمریکا است.

در جریان این سخنرانی که بنابر گزارش رسانه‌های آمریکایی، از سوی ٨‬٠ نماینده دموکرات‌ها که رفتار نتانیاهو و اسرائیل را در جنگ غزه، محکوم کرده‌اند، تحریم شده بود، نتانیاهو با گفتن اینکه شکست حماس «ضربه محکم به اعمال تروریستی ایران است»، بار دیگر بر «پیروزی قاطع» اسرائیل در جنگ غزه تاکید کرد و گفت که اسرائیل به عنوان «یک دموکراسی مفتخر طرفدار آمریکا در خاورمیانه، در برابر ایران ایستاده است.

همزمان با این سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا، هزاران تن از معترضان که خواهان آتش‌بس و پایان فوری جنگ غزه هستند نیز در بیرون از ساختمان کنگره، تظاهرات می‌کردند.

معترضانی که نخست‌وزیر اسرائیل در جریان سخنرانی خود، آنان را «احمق‌های مفید ایران» خواند.

نتانیاهو در این مورد گفت:

وقتی مستبدان تهران که همجسنگراها را با جرثقیل اعدام می‌کنند و زنان را برای نپوشاندن موهای‌شان به قتل می‌رسانند و شما (معترضان) را تمجید، تبلیغ و حمایت مالی می‌کنند، شما رسما احمق‌های مفید ایران می‌شوید.

با این حال، خیلی‌ها تصور می‌کردند که در جریان این سخنرانی، نخست‌وزیر اسرائیل ممکن تازه‌ترین جزئیات مذاکرات برای آزادی گروگانان و یا نهایی شدن توافق را نیز اعلام خواهد کرد.

اما خانواده‌های گروگانان آمریکایی در اعلامیه‌ای مشترک، «ناامیدی عمیق» خود از سخنرانی نتانیاهو را ابراز کردند.

در اعلامیه خانواده‌های گروگانان چنین آمده است که نتانیاهو «نتوانست به معامله گروگانان که روی میز است، متعهد شود، حتی درصورتی که مقام‌های ارشد امنیتی و استخباراتی/اطلاعاتی اسرائیل از او خواستند تا چنین کند.»

 یکی از نمایندگان دموکرات‌ها در این مورد گفت که این سخنرانی نتانیاهو، برای حزب جمهوری‌خواهان دونالد ترامپ، انجام شده بود.

جیمی راسکین در این مورد به اسوشیتدپرس گفت: «ما هیچ‌چیز در مورد پیشرفت معنادار به سوی آتش‌بس دوطرفه در بدل آزادی گروگانان، نشنیدیم. ما چیزی درمورد صلح نشنیدیم.»

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

همرسانی :
این صفحه یافته نشد

صفحۀ مورد توجۀ شما یافته نشد.