دسترسی به محتوای اصلی

تبلیغات به نفع کامالا هریس اوج می‌گیرد: چرا درخت نارگیل؟

با کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌ها برای ریاست جمهوری ایالات متحد آمریکا، موج تبلیغی گسترده‌ای در جهت تثبیت کامالا هریس به عنوان نامزد قطعی حزب دموکرات در فضای مجازی به راه افتاده است. قرار است که نامزد رسمی این حزب در روز ۱٩ اوت / ۲٩ مرداد معرفی شود. در شرایط کنونی، بعید به نظر می‌رسد که فرد دیگری جز کامالا هریس به عنوان رقیب نهایی دونالد ترامپ به میدان بیاید.

مخالفان کامالا هریس «خنده‌های بی‌موقع» او را به مسخره می‌گیرند، اما دموکرات‌ها می‌کوشند تا همین خصوصیات را به برگ برنده تبدیل کنند
مخالفان کامالا هریس «خنده‌های بی‌موقع» او را به مسخره می‌گیرند، اما دموکرات‌ها می‌کوشند تا همین خصوصیات را به برگ برنده تبدیل کنند AP - Nathan Howard
تبلیغ بازرگانی

جو بایدن که شب گذشته (چهارشنبه ۳ مرداد)، طی یک سخنرانی تلویزیونی دلایل خود را برای کناره‌گیری توضیح داد، باز هم به گرمی از معاون کنونی خود، خانم کامالا هریس دفاع کرد و او را یک فرد «باتجربه، قوی و صالح» دانست و سپس خطاب به تماشاگران گفت: «حالا به عهدۀ شما، ملت آمریکاست که او را انتخاب کنید.»

حال، حامیان خانم هریس سخت به تکاپو افتاده‌اند تا در اندک‌ فرصت باقیمانده، تصویری محبوب‌تر و مردم‌پسندتر از وی بسازند.

طی سه سال و نیم اخیر، کامالا هریس در مقام معاون رئیس‌جمهوری نتوانست چندان چهرۀ عوام‌پسندی از خود نشان دهد. بسیاری از آمریکایی‌ها و همچنین رسانه‌های محافظه‌کار او را آدمی «عجیب و غریب» می‌بینند که با خنده‌های بی‌موقع خود موجب بی‌اعتمادی و تردید می‌شود.

جمهوری‌خواهان و شخص دونالد ترامپ نیز تاکنون بدون وقفه از این نقطه ضعف ظاهری بهره‌برداری کرده و خانم هریس را فردی بدون ثبات شخصیت و حتی «مجنون» معرفی کرده‌اند.  ترامپ که در افراط‌ و دروغ‌گویی شهرت دارد به تازگی کامالا هریس را «دیوانۀ چپ افراطی» عنوان داد که از «سقط جنین در هشت ماهگی و نه ماهگی بارداری، تا زمان تولد و حتی بعد از آن، از کشتن نوزادها» دفاع می‌کند.

اما با وسعت گرفتن تبلیغات دموکرات‌ها به نفع کامالا هریس، احتمال تغییر نگاه عامه نسبت به وی بسیار زیاد شده است. کارشناسان رسانه‌ای دموکرات در تلاش‌اند تا خصوصیاتی را که از نظر جمهوری‌خواهان علامت ضعف و «دیوانگی» تلقی می‌شود به نشانه‌های مثبت، شاد و مردمی تبدیل کنند.

درخت نارگیل، نماد طبیعت و تعطیلات

در چند روز اخیر، موج درخت نارگیل که کم‌کم به نماد کمپین تبلیغاتی خانم هریس تبدیل شده، شبکه‌های اجتماعی را پر کرده است. ماجرای درخت نارگیل به یکی از سخنرانی‌های سال گذشتۀ هریس برمی‌گردد. او که در بارۀ وضعیت جوانان آمریکایی سخن می‌گفت، از مادر هندی‌اش یاد کرد که با انتقاد از جوان‌ها می‌گفته است: «اینها خیال می‌کنند از درخت نارگیل افتاده‌اند؟» که ظاهراً اصطلاحی کم و بیش معادل «افتادن از دماغ فیل» است.

کامالا هریس بعد از نقل این خاطره از مادرش، دچار خندۀ بی‌امان شده بود و شاید به همین دلیل، طرح کوچکی از درخت نارگیل و همچنین یک میوۀ نارگیل نصف‌شده کم‌کم به عنوان نشانه‌ای برای وی انتخاب شد.

به ویژه از روزی که بایدن کناره‌گیری خود را رسماً اعلام کرد، «ایموجی» درخت نارگیل در اکثر پیام‌های طرفداران خانم هریس دیده شد.

حتی آقای برایان شاتز، سناتور ایالت هاوایی عکسی از خود بالای یک درخت نارگیل منتشر کرد و نوشت: «خانم معاون ریاست‌جمهوری، ما برای کمک به شما آماده‌ایم.»

سناتور برایان شاتز در حمایت از کامالا هریس عکس خود را بالای یک درخت نارگیل منتشر کرد
سناتور برایان شاتز در حمایت از کامالا هریس عکس خود را بالای یک درخت نارگیل منتشر کرد © Réseaux sociaux

روزنامۀ فرانسوی لوموند معتقد است که کارزاری که ناگهان به نفع هریس به‌راه افتاده یادآور فضای پرشور و نشاطی است که در سال ۲٠٠٨، به خاطر نامزدی باراک اوباما شکل گرفته بود. کلیپ‌های کوتاه رقص، شادی جمعی جوانان و شعارهایی از قبیل «I’m so Kamala» اینک شبکه‌های اجتماعی را در اختیار خود گرفته‌اند.

همچنین ستاره‌های سینما و موسیقی که تاکنون در حمایت از جو بایدن تردید داشتند و یا حتی کسانی چون جرج کلونی که صریحاً کناره‌گیری وی را خواستار شده بودند، حالا به طرفداری از کامالا هریس برخاسته‌اند.

جلب توجه و حمایت اقلیت‌ها و جوانترهایی که معمولاً «نسل زِد» خوانده می‌شوند، می‌تواند بختی واقعی برای پیروزی کامالا هریس بسازد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

همرسانی :
این صفحه یافته نشد

صفحۀ مورد توجۀ شما یافته نشد.