دسترسی به محتوای اصلی

پوتین دستگاه‌های امنیتی روسیه را به مقابلۀ شدید با «تفرقه‌افکنی» فراخواند

رئیس‌جمهوری روسیه دستگاه‌های امنیتی کشورش را تشویق کرد که با هر نوع خطر تفرقه، شکاف اجتماعی و تشویش اذهان عمومی به شدت مقابله کنند. به نظر می‌رسد که پوتین به ویژه از ابراز مخالفت با ادامۀ جنگ اوکراین نگران است.

ولادیمیر پوتین هشدار داد که سوءاستفاده از احساسات مذهبی را تحمل نمی‌کند
ولادیمیر پوتین هشدار داد که سوءاستفاده از احساسات مذهبی را تحمل نمی‌کند AP - Alexander Kazakov
تبلیغ بازرگانی

در ویدئویی که چهارشنبه‌شب – سوم مرداد – از سوی کرملین منتشر شد، ولادیمیر پوتین گفت: «کسانی که سعی می‌کنند مردم را بترسانند، در جامعۀ ما تفرقه بیندازند، احساسات دینی و ملی را آلت دست قرار دهند، هیچگاه به مقاصد خود نخواهند رسید و مجازاتی غیرقابل اجتناب و عادلانه در انتظار آنهاست».

پوتین به مناسبت روز ۲۵ ژوئیه سخن می‌گفت که در روسیه روز بازپرس‌ها و مفتشان وزارت کشور و کمیتۀ تحقیق سازمان اطلاعات و امنیت «اف.اس.ب» است. اینها ادارات و کارکنانی هستند که  مسئولیت رسیدگی به پرونده‌های اپوزیسیون، مدافعان حقوق بشر و به طور کلی شهروندان عادی اما مخالف رژیم را به عهده دارند.

در روسیه، ۲۶ ژوئیه نیز روز نیروی دریایی است که به تجلیل از «نقش حیاتی نیروی دریایی در پاسداری از امنیت کشور» اختصاص دارد.

پوتین در این پیام ویدئویی گفت: «در چارچوب عملیات ویژۀ نظامی (جنگ اوکراین)، سرویس‌های اطلاعات و تحقیق مأموریت‌های ویژه و بسیار مهمی را انجام می‌دهند و به طور خاص و به شکلی بسیار مؤثر در سرزمین‌های آزادشده فعالیت می‌کنند». منظور از سرزمین‌های آزادشده، بخش‌هایی از خاک اوکراین است که به اشغال روسیه درآمده است.

پوتین که خود در جوانی به سازمان امنیت وقت شوروی (کا گ ب) پیوسته بود، خطاب به این نوع مأموران حکومت گفت: «شما حقیقت، قانون و عدالت را برقرار می‌کنید. نظام مبتنی بر قانون اساسی، رکن حاکمیت ملی روسیه و یکی از مهم‌ترین تضمین‌ها برای حفظ امنیت ملی است». او از تمامی مسئولان امنیتی کشور به خاطر «پاسداری از بهترین سنت‌ها» تشکر کرد.

دولت کی‌یف مدعی است که روس‌ها در مناطق اشغال‌شدۀ اوکراین با توسل به بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و حتی اعدام زندانیان جنگ، هرنوع ابراز مخالفت را سرکوب می‌کنند.

در داخل روسیه نیز هیچ  انتقادی نسبت به جنگ اوکراین تحمل نمی‌شود. تاکنون هزاران شهروند روسیه به خاطر این نوع انتقادها به دادگاه کشانده شده‌اند. اکثر مخالفان شناخته‌شدۀ پوتین در تبعید یا زندان‌اند.

دیگر نگرانی بزرگ کرملین اوضاع اقتصادی و معیشتی است. به تازگی دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین صریحاً از افزایش تورم ابراز ناخرسندی کرده و گفته است که مبارزه با تورم یکی از الویت‌های دولت و بانک مرکزی است. افزایش هزینه‌های جنگ و پیامدهای آن باعث شده که تورم در سال گذشته روند صعودی داشته باشد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

همرسانی :
این صفحه یافته نشد

صفحۀ مورد توجۀ شما یافته نشد.