دسترسی به محتوای اصلی
چشم‌انداز روز

مئیر جاودانفر : طرفداران جنگ با ایران به طرز بی سابقه‌ای در اسرائیل رو به افزایش اند

نتشر شده در:

مئیر جاودانفر : "من بسیار از وقوع جنگ میان اسرائیل و ایران نگران هستم. طرفداری جمهوری اسلامی ایران از دشمنان اسرائیل پس از هفتم اکتبر مالاً می تواند در داخل اسرائیل توجیه یک جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران باشد، به ویژه این که طرفداران چنین جنگی در داخل اسرائیل به طرز بی سابقه ای بسیار افزایش یافته است. روز به روز بر شمار افرادی در داخل اسرائیل افزوده می شود که می‌گویند : جنگ با جمهوری اسلامی اجتناب ناپذیر است اگر می خواهیم در منطقه روی آسایش ببینیم."

ناصر اعتمادی، مئیر جاودانفر
ناصر اعتمادی، مئیر جاودانفر © RFI - persan
تبلیغ بازرگانی

چهل و هشت پس از پاسخ نظامی اسرائیل به حملۀ پهپادی حوثی‌ها به تل آویو، بنیامین نتانیاهو امروز دوشنبه بیست و دوم ژوئن برای ملاقات با جو بایدن و سخنرانی در مقابل نمایندگان کنگرۀ آمریکا عازم واشنگتن شد. خود او گفته است که در این سفر علاوه بر شکست حماس و مسئلۀ گروگان‌های اسرائیلی در غزه دربارۀ آنچه وی "محور تروریسم ایران نامیده" با رهبران آمریکا و در مقابل نمایندگان کنگرۀ این کشور صحبت خواهد کرد.

اما، سفر نتانیاهو به آمریکا حقیقتاً چقدر برای اسرائیل یا نتانیاهو در حال حاضر مهم است و چه تاثیری بر درگیری‌های این کشور در غزه و با متحدان حکومت ایران در منطقه، به ویژه با حزب الله و حوثی‌های یمن خواهد گذاشت.

در پاسخ به این پرسش و پرسش های دیگر، مئیر جاودانفر، مدرس و پژوهشگر مسائل ایران معاصر در دانشگاه رایخمن اسرائیل از جمله گفته است :

"مهمترین هدف سفر بنیامین نتانیاهو به آمریکا در حال حاضر جنبۀ داخلی دارد. برای آقای نتانیاهو مهم است که به مردم اسرائیل نشان بدهد که او همچنان شخصیتی محترم و با نفوذ در بزرگترین و قدرتمندترین دموکراسی جهان است. مسئله و معضل ایران دیگر هدف مهم سفر نتانیاهو به واشنگتن است. از این منظر، برای نتانیاهو بسیار مهم است تا به مقامات آمریکا نشان بدهد که اسرائیل تنها قربانی سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه نیست و دیگر کشورها بالاخص آمریکا نیز دیگر قربانیان این سیاست‌ها هستند.

با این حال، دستیابی آقای نتانیاهو به هدف نخست – یعنی معرفی خود به عنوان شخصیت محترم و با نفوذ در آمریکا- در حال حاضر و نظر به ابهامات سیاسی در خود آمریکا با چالش روبرو است. کناره گیری جو بایدن از رقابت های انتخاباتی منشاء این ناروشنی و ابهام سیاسی است.

با این حال، اگر معلوم نیست که رئیس جمهوری آتی آمریکا چه کسی خواهد بود، دست کم می دانیم که مثلاً نمایندگان کنگرۀ آمریکا چه کسانی هستند و ترکیب آن کدام‌ است و در این داده‌ها در دو سال آینده تغییری صورت نخواهد گرفت. به همین خاطر، برای آقای نتانیاهو، سخنرانی او در مقابل نمایندگان آمریکا مهم تر از ملاقات با بایدن خواهد بود.

در صورت پیروزی احتمالی دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر آینده، بنیامین نتانیاهو می‌تواند در رویارویی با سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه از یک متحد، شریک و حامی قوّی، مصمم و صمیمی، برخوردار شود. ولی آقای نتانیاهو می‌تواند یک روز صبح هم از خواب بیدار و از طریق رسانه‌ها یا سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل مطلع شود که آقای ترامپ و جمهوری اسلامی بر سر یک مصالحه اتمی با یکدیگر به توافق رسیده‌اند، زیرا، دونالد ترامپ شخصاً آدم غیرقابل پیش بینی است...

حملۀ سهمگین اسرائیل علیه حوثی‌ها  در بندر حدیده در عین حال هشداری بود به جمهوری اسلامی ایران. اسرائیل در حمله به بندر حدیده به شاهرگ اقتصادی حوثی‌ها حمله کرد و به گفتۀ رسانه‌های اسرائیلی این نیز پیامی واضح به حکومت ایران بود. به این معنا که اگر اسرائیل می تواند با طی دو هزار کیلومتر مسافت چنین حملۀ گسترده‌ای را به شاهرگ اقتصادی حوثی‌ها بکند، همین کار را می‌تواند در مورد ایران انجام بدهد و عواقب چنین حمله‌ای صدها برابر بیشتر از آنچه در یمن دیدیم، خواهند بود.

واقعیت امر این است که من بسیار از وقوع جنگ میان اسرائیل و ایران نگران هستم. اینگونه که جمهوری اسلامی ایران پس از هفتم اکتبر از دشمنان اسرائیل حمایت می‌کند مالاً می تواند در داخل اسرائیل توجیه یک جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران باشد، به ویژه این که طرفداران چنین جنگی در داخل اسرائیل به طرز بی سابقه ای بسیار افزایش یافته است. چنین وضعیتی در داخل اسرائیل حتا در سال های ٢٠١٢ و ٢٠١٣ وجود نداشت زمانی که بنیامین نتانیاهو از ضرورت حمله به تأسیسات اتمی ایران سخن می‌گفت. روز به روز بر شمار افرادی در داخل اسرائیل افزوده می شود که می‌گویند : جنگ با جمهوری اسلامی اجتناب ناپذیر است اگر می خواهیم در منطقه روی آسایش ببینیم.

ممکن است حتا دولت آقای نتانیاهو شش ماه دیگر سر کار نباشد. اما، هر دولت دیگری در اسرائیل سر کار بیاید با این افکار و دیدگاه های آقای نتانیاهو موافق خواهد بود و انتظارات مشابه‌ای از دولت آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت."

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

بخش‌های دیگر را ببینید
این صفحه یافته نشد

صفحۀ مورد توجۀ شما یافته نشد.