PRESSEMELDING 10. juni 2024

Oppdateringer til Hjem-opplevelsen gjør den enda mer praktisk og tar underholdningen til et

nytt
nivå

tvOS 18 har nye filmatiske opplevelser med InSight, Framhev dialog og undertekster
InSight-funksjonen i tvOS 18 viser informasjon om en sang i et AppleTV+-program.
tvOS 18 introduserer nye, intelligente funksjoner som InSight, som forbedrer filmatiske opplevelser. Brukerne kan strømme Palm Royale i Apple TV-appen hvis de har et abonnement.
CUPERTINO, CALIFORNIA Apple kunngjorde i dag programvareoppdateringer for Hjem-produktene, som gjør dem enda mer praktiske i hverdagen og tar underholdning til et helt nytt nivå. Med tvOS 18 forbedres de filmatiske opplevelsene takket være nye og intelligente funksjoner som InSight, og oppdateringer av Framhev dialog og undertekster. Og nye muligheter med Apple Fitness+, Apple Music og FaceTime blir enda bedre på brukernes største skjerm. Hjem-appen får flere nye funksjoner i iOS 18, som tilgang for gjestebrukere og håndsfri opplåsing med husnøkler, som gir en enkel og sikker tilgang til hjemmet. tvOS 18 og iOS 18 er tilgjengelige som betaversjoner for utviklere fra og med i dag, og de blir tilgjengelige som gratis programvare­oppdateringer i høst.
«Vi designer Hjem-produktene våre for å gjøre brukernes hverdag bedre, noe den nyeste oppdateringen er et bevis på, siden den gjør opplevelsen enda mer praktisk og tilkoblet», sier Stan Ng, markedsføringssjef for Apple Watch, Lyd, Helse og Hjem-produkter i Apple. «Denne høsten vil tvOS 18 og tjenestene våre løfte underholdning i hjemmet til et helt nytt nivå ved å vise informasjon om favorittkarakterer og scener i sanntid.»

tvOS 18 tar underholdning i hjemmet til neste nivå

I høst får Apple TV-appen funksjonen InSight, som viser informasjon om skuespillere, karakterer og musikk fra Apple TV+-filmer og -serier på skjermen i sanntid. Brukerne trenger bare å velge en skuespiller for å få informasjon om vedkommendes bakgrunn og filmografi, og de kan raskt se hvilken sang som spilles i scenen – og legge den til i en spilleliste i Apple Music. De kan også se InSight-informasjon på iPhonen når den brukes som fjernkontroll for Apple TV.
InSight viser informasjon om skuespillere, karakterer og musikk i Apple TV+-filmer og -serier i sanntid.
Framhev dialog blir smartere med tvOS 18. Funksjonen bruker maskinlæring og digital lydteknologi for å gjøre det enklere å høre stemmer over musikk, handling og bakgrunnsstøy på Apple TV 4K. I tillegg til HomePod-høyttalere kan brukerne nå bruke Framhev dialog når de lytter via innebygde TV-høyttalere eller høyttalere som er koblet til via HDMI, AirPods og andre enheter er koblet til via Bluetooth, samt når de spiller av støttet innhold på iPhone og iPad.
Framhev dialog i tvOS 18 bruker maskinlæring og digital lydteknologi for å gjøre det enklere å høre stemmer. Brukerne kan strømme The Investigators i Apple TV-appen, tilgjengelig fra 9. august 2024, hvis de har et abonnement.
Undertekster gjør det enklere for brukerne å følge med på favorittinnholdet sitt. Med tvOS 18 vises undertekster nå automatisk i det rette øyeblikket, inkludert når språket i en TV-serie eller film ikke er det samme som språket på enheten, når brukerne demper lyden, eller når de spoler tilbake mens de ser på noe.
Med tvOS 18 vises undertekster nå automatisk i det rette øyeblikket.
tvOS 18 får også støtte for 21 : 9 for filmer og programmer vist via projektor samt nye og fantastiske skjermsparere, for eksempel Portretter, TV og filmer og til og med Snoopy – som tar over skjermen med Fredrikke i en morsom animasjon før de slapper av på forskjellige steder, for eksempel i hundehuset.
Nye, fantastiske skjermsparere, inkludert Snoopy, kommer i tvOS 18

Tjenester og opplevelser fra Apple blir enda bedre i hjemmet

I høst kan alle dele kontrollen over musikkavspilling fra HomePod og HomePod mini ved hjelp av SharePlay og Apple Music. For å bli med i en SharePlay-økt trenger brukerne bare å holde en iPhone nær en annen iPhone eller skanne QR-koden i SharePlay-vinduet i Apple Music på en annen iPhone, slik at de kan legge til sanger i spillelisten og kontrollere avspillingen – selv om de ikke har et Apple Music-abonnement.
tvOS 18 har nye oppdateringer til FaceTime med Kontinuitet-kamera, slik at opplevelsen blir mer tilgjengelig enn noensinne. Med Direkteteksting for engelsk i USA og Canada kan brukerne lese hva andre sier i en FaceTime-samtale – på hjemmets største skjerm.
Apple Fitness+ har blitt redesignet i tvOS 18 for å hjelpe brukerne med å få mest mulig ut av det varierte biblioteket, holde motivasjonen oppe og opprettholde treningsrutinen. Oppdateringene inkluderer et skreddersydd For deg-område, Utforsk- og Bibliotek-områder, nye søkefunksjoner og bedre belønninger.
Skjermen for en intervalltrening i Fitness+ vises på en tv med Apple TV 4K.
Redesignede Fitness+ hjelper brukerne å få mest mulig glede av det omfattende biblioteket på hjemmets største skjerm.

Nå er det enda enklere å låse opp inngangsdøren og få oversikt over strømforbruket

Med iOS 18 får Hjem-appen gjestetilgang, slik at brukerne enkelt kan la gjester kontrollere dørlåser, garasjeporter og alarmanlegg, planlegge individuell eller tidsbasert adgang til hjemmet ved hjelp av smartlåser, og sjekke aktivitetshistorikk for gjester. Og for å gjøre det enda enklere å låse opp døren hjemme lar håndfri opplåsing med husnøkler brukerne låse opp støttede dørlåser når de er under to meter fra døren.
Tilpasningssiden for gjestetilgang i den oppdaterte Hjem-appen.
Gjestetilgang i Hjem-appen er en lett måte å gi gjester tilgang til Hjem-tilbehør og mer.
Hjem-appen gjør det også enklere for brukerne å få tilgang til, forstå og ta bedre beslutninger om strømforbruket i hjemmet, i samarbeid med ledende strømleverandører. Den første strømleverandøren som støtter dette, er Pacific Gas & Electric Company i California. Kvalifiserte brukere kan enkelt se strømforbruket under Energi-kategorien i Hjem-appen når de kobler til strømavtalen sin.
Skjermen for strømforbruk vises i Hjem-appen på en iPhone 15 Pro.
Brukere kan enkelt se strømforbruket under Energi-kategorien i Hjem-appen når de kobler til strømavtalen sin.
Ytterligere funksjoner som kommer til Hjem-appen og Apple TV:
  • Robotstøvsugere er nå kompatible med Hjem-appen, slik at de kan brukes i automatiseringer og stemninger, og brukerne kan også aktivere dem med stemmen ved hjelp av Siri.
  • AirPlay får romtilpasset lyd, slik at brukerne kan få en oppslukende lydopplevelse, inkludert støtte for Dolby Atmos, når de bruker AirPlay til å strømme lyd fra iPhone og iPad til HomePod og kompatibelt lydutstyr fra tredjeparter.
Tilgjengelighet
Betaversjoner av tvOS 18, iOS 18 og HomePod-programvareversjon 18 for utviklere er tilgjengelige for medlemmer av Apple Developer Program på developer.apple.com fra og med i dag, og offentlige betaversjoner blir tilgjengelige for brukerne neste måned på beta.apple.com. Nye programvare­funksjoner blir tilgjengelige som gratis oppdateringer til høsten. Gå til apple.com/no/tv-home og apple.com/ios/ios-18-preview for mer informasjon. Funksjoner kan bli endret. Enkelte funksjoner er kanskje ikke tilgjengelige i alle regioner, på alle språk eller på alle enheter, og kompatibel maskinvare og programvare kan kreves. Du finner mer informasjon om tilgjengelighet på apple.com/no.
Del artikkel

Media

• Teksten i denne artikkelen