FREEDO

2

B

Freedom At Issue

A FReEeDoM House SpPeciaL REPORT

FEBRUARY 2006

SPEAK NO EVIL
MASS MEDIA CONTROL IN

CONTEMPORARY CHINA

Ashley Esarey

Preface

In the present era of globalization, access to information
and the technology for disseminating it are taking enormous
leaps forward. These profound advances, embodied in the
Internet, have enabled millions of average citizens,
businesses, and nongovernmental organizations to share
ideas in a manner unthinkable even a generation ago.

At the same time, the democratization of information and
the democratizing power of information have not gone
unnoticed by governments intent on controlling both access
to media and their content. The application of 21% century
technology —especially its ability to connect people and
share ideas—has provoked a variety of responses from
dictatorships and authoritarian regimes. The friction between
ordinary people’s desire for diverse sources of information
and opinion and the effort of states to assert control over
the press, the Internet, and other sources of information is
now coming to a head in a number of important countries.

In no country is this clash between the free flow of
information and state control more vividly on display than in
China. At once economically dynamic and ruled by a
government unaccountable to public opinion, China
represents a crucial test case of political control of mass
media. The leadership of the Chinese Communist Party has

9 I0TH STREET, MY - WATHIMGTON, DT SN0

WA FIITD DSOS E. DG

embarked on a wide-ranging economic reform campaign
that exploits the benefits of the information age as an
important engine for growth. The Chinese authorities have
at the same time devoted vast energies to creating
sophisticated ways to control information they deem
politically undesirable. Whether the Chinese Communist
Party can maintain its monopoly on power, suppress press
freedom, and also achieve its ambitions of economic
modernization over the longer term is open to serious
question.

In order to acquire a deeper understanding of the forces
at work in China’s information sector, Freedom House
commissioned Ashley Esarey, an expert on Chinese media,
to author a detailed examination of the contemporary tools
used by the Chinese authorities to control mass media. This
report offers an inside look into the elaborate machinery
of censorship and control the Chinese authorities have
developed to maintain political hegemony against the forces
of commercialization and globalization, and their citizenry’s
demand for more freedom.

This report is groundbreaking in its precise and detailed
description of the instruments of censorship in a complex
and changing society. The censorship system described in

70 WL STREET SMEW TORK, K'Y 100y 1] %19-B4



FREEDOM AT ISSUE FREEDOM HOLISE

FEBRUARY 2006

this report shows how a system of control that originated
under classic totalitarian conditions is being adjusted, refined,
and modernized to meet the needs of a political leadership
that wants to enjoy the benefits of the global economy
without jeopardizing its complete political domination.
Freedom House acknowledges the the important research
on this subject published in Media Control in China: A
Report by Human Rights in China,
authored by He Qinglian (Human
Rights in China,2004) available at:
http://www.hrichina.org/fs/
downloadables/pdf/downloadable-
res ourwrce s /
MediaControl ALLpdfrevision_id=20206.

Among the current challenges
confronting the Chinese authorities
is a society more and more willing
to protest and express grievances.
In combination with other potential
salutary impacts, a more open
media could represent a crucial
valve in releasing societal pressure.
The government is walking a
delicate line as it calibrates how
much information to allow China’s
restive society. As the report’s
author suggests, the choice now
confronting the Chinese Communist
Party leadership is an unpleasant one: More freedom, or
more repression? Both alternatives pose hazards to the
party’s monopoly on power. .

INTRODUCTION

When U.S. President George W. Bush visited Kyoto,
Japan, in November 2005 and lectured China about the
need to improve religious and political freedoms, his
comments went unreported in the Chinese media. There
was no live news coverage at the press conference following
Bush’s meeting with Chinese President Hu Jintao in Beijing;
subsequent Chinese news coverage of the Bush visit was
restricted to carefully censored wire reports, reprinted
verbatim in official media. Such censorship of news that
challenges the official ideology of the ruling Chinese

The choice now
confronting the
Chinese Communist
Party leadership is an
unpleasant one:
More freedom, or
more repression?

Both alternatives pose
hazards to the party’s
monopoly on power.

Communist Party (CCP) is standard practice in the People’s
Republic of China (PRC).

More flagrant examples of suppression of news freedom
abound, and by all accounts have increased since Hu Jintao
came to power in 2003: In recent months, to keep tourists
from avoiding the city prior to the Olympic Games to be
held there in 2008, the government has ordered a media
blackout on a spate of murders of
taxi drivers in Beijing. In March
2003, the spread of the Severe
Acute Respiratory Syndrome
(SARS) in China went largely
unreported until the disease reached
dozens of countries and the central
government was forced to admit the
severity of the epidemic. For hours
after the September 11 attacks,
Chinese media were barred from
covering the story while Beijing
debated its response to the tragedy.
The CCP exerts near complete
control over the country’s 358
television stations and 2,119
newspapers —the primary media
available to more than one billion
Chinese citizens.

In the People’s Republic, there
are no Chinese-language news
media that are both widely accessible and independent of
the CCP. While available to more than 100 million users,
the Internet is closely monitored by the state; access to
politically threatening Internet sites and web logs is blocked;
uncensored satellite television is not legally available to the
general public; foreign radio broadcasts are scrambled; and
the sale of publications with content critical of the regime is
restricted.

Chinese Communist Party control of the media is deeply
challenged by the pressures of commercialization, journalistic
professionalization, and globalization of information flows.
For this reason, the CCP under the leadership of President
Hu Jintao has increased monitoring of media personnel and
news content, discouraged traditional media from joint-
ventures with foreign firms, tightened controls over the




FREEDOM AT ISSUE FREEDOM HOLISE

Internet, and resorted to more frequent coercion of
journalists reporting on politically sensitive topics.

In order to explain the puzzling success of state control
over China’s commercial news media in the age of
globalization, it is essential to consider the effects of party
monitoring of news content, legal restrictions for journalists,
extra-legal forms of coercion, and the role of financial
incentives for self-censorship. This special report examines
the systematic restrictions imposed upon the news media
and then considers the manner in which journalists are
provided with financial incentives for self-censorship.

KEEPING “WATCHDOGS’’ ON THE PARTY LEASH

The principal mechanism for forcing media organizations
to comply with CCP wishes is the vertically organized
nomenklatura system of appointments granting the party
power to hire and fire party leaders and state officials,
including those in charge of the media industry and top media
managers. Since the early 1980s, the system of appointments
for radio and television media has officially been a “one
level down” system: The Organization Department of the
CCP confirms appointments at the central and provincial
levels, the provincial party committee approves
appointments at the city level, and the city level oversees
appointments at the county level. However, consultation
between the central party leadership and lower levels of the
state hierarchy is often pro forma. The majority of decisions
concerning provincial media managers are made at the
provincial level; similarly, at the city and county levels, party
and state leaders appoint media managers at the same level,
rather than for media organizations one level down in the
bureaucracy.!

The Central Organization Department and the Central
Propaganda Department directly appoint managers of
national media, such as the television station CCTV, People’s
Daily, or Xinhua News Agency. For local media
appointments (provincial level and below), the Central
Organization Department of the CCP appoints provincial
party secretaries and deputy provincial heads (or mayors
and vice mayors of directly administered municipalities).
These party appointees cooperate with the CCP Central
Propaganda Department to select the managers of media
organizations. Thus while the central party leadership does

FEBRUARY 2006

not appoint the heads of local media organizations directly,
it exercises power over personnel through appointments of
leaders of administrative districts, who determine and
supervise subordinates.

Media managers appointed by the party are entirely
responsible for the news content of the media organizations
they oversee. They are expected to censor content deemed
unfavorable or divisive to political unity or seen as a threat
to social order. Media managers who fail are replaced; the
party can transfer them to another post or remove them
without recourse to legal procedures. Successful managers
are promoted, occasionally to positions within the
Propaganda Department, but also to posts within other party
or government institutions.

Prior to the formation of newspaper conglomerates in
the mid-1990s and broadcast media groups in the 2000s,
the managers of each media organization—whether
newspaper, radio station, or television station—were party
appointees. At present, media organizations within
newspaper or broadcast media conglomerates have fewer
political appointees than in the past. However, the reduction
in the number of media managers who are appointed has
yet to prove a liability in terms of the party’s ability to control
news media operations and news content.

MONITORING MEDIA PERSONNEL

The Central Propaganda Department of the Communist
Party is the most important institution for monitoring media
personnel and controlling the content of television, radio,
newspapers, magazines, and film. The Central Organization
Department selects the leadership of the Propaganda
Department with guidance from the “Thought Work Small
Group” (thought work is the term used in China to describe
the task of shaping the views of the public) under the direct
leadership of CCP chairman and PRC President Hu Jintao
and the Politburo Standing Committee member responsible
for the media, Li Changchun. Local branches of the
Propaganda Department work with lower levels of the
party-state hierarchy to transmit content priorities to the
media. For example, the Shanghai bureau of the Propaganda
Department interacts with the Shanghai Municipal Party
Committee, the provincial branches of General
Administration of Press and Publications (GAPP), and State




FREEDOM AT ISSUE FREEDOM HOLISE

FEBRUARY 2006

Administration of Radio, Film and Television (SARFT) to
coordinate guidance for the Shanghai media.

Ateach level of government, the Propaganda Department
plays a major role in the monitoring of editors and journalists
through a national registration system and mandatory
participation in ideological training sessions, in which the

blowing meetings,” which are attended by top leaders,
including those in the Central Propaganda Department. The
Central Propaganda Department synthesizes the essence
of each chuifenghui,adds instructions for handling sensitive
topics or specific news stories, and distributes these
instructions via facsimile as PCs to local branches of the

conduct of media professionals is
evaluated for loyalty to the party.
In 2003, the Central Propaganda
Department, along with the GAPP
and the SARFT, required Chinese
journalists to attend nearly 50
hours of training on Marxism, the
role of CCP leadership in the
media, copyright law, libel law,
national security law, regulations
governing news content, and
journalistic ethics prior to renewing
press passes (the identification
journalists display when on
assignment). Additional political

The CCP exerts near
complete control over
the country’s
358 television stations
and 2,119 newspapers—

the primary media

available to more than
one billion Chinese
citizens.

Propaganda Department, which
then send PCs to all Chinese
media. PCs may require media to
use reports by national media
organizations such as Xinhua News
Agency, People’s Daily, or
CCTV.

The primary function of PCs is
to indicate news stories that should
not appear in reports and provide
guidance for treatment of certain
news stories. For instance, in the
fall of 2003, the price for rice in
major urban centers rose by nearly
100 percent within one week. In

indoctrination occurs at periodic
training retreats to study party
political ideology and through
attendance at regional or national
meetings stressing the important role of the news media in
thought work.

Membership in the Chinese Communist Party is of crucial
advantage for journalists seeking promotions to leadership
positions in the media. In Shanghai, all top media executives
are members of the CCP and nearly all of the executive
directors of television channels and radio stations and key
newspaper editors are party members. While party
members may have diverse political opinions, the party
carefully considers the views of people who apply to join
the CCP in arigorous vetting process likely to weed out the
vast majority of those who admit to holding politically
controversial views.

The Central Propaganda Department, with assistance
from local branches, determines national standards of
acceptable news content. Content requirements are outlined
in propaganda circulars (PCs): documents containing specific
instructions for the media nationwide. The content of PCs is
drawn from what are informally called chuifenghui or “wind

Shanghai, rice prices rose from
around 27 cents per kilogram to
49 cents per kilogram. Prices for
pork and soy products also rose
conspicuously. Prior to the price increases, the Propaganda
Department sent PCs to media warning them not to file
reports on price increases out of fear that such reports could
lead to social instability. Instead, the media were given
permission to write about the rise in rice prices over the
course of several months, with the effect that news of price
increases did not seem to indicate a sudden development.

Another example of nervous intervention in news
operations by the Propaganda Department occurred prior
to the 100" anniversary of the birth of Deng Xiaoping, on
August 22, 2004. For many Chinese, Deng Xiaoping
represents the leader responsible for ushering in an era of
prosperity unprecedented in Chinese history. However, there
are chapters in Deng’s life that are distinctly embarrassing
for the CCP, most notably the period of time during the
Cultural Revolution when Deng was accused of being a
“capitalist roader” and sent to work in a tractor repair factory
in Jiangxi Province. A second embarrassment was Deng’s
role in giving the order for the People’s Liberation Army to




FREEDOM AT ISSUE FREEDOM HOLISE

use force to clear Tiananmen Square on June 4, 1989. Thus,
prior to the 100™ anniversary of Deng’s birth, the
Propaganda Department sent out PCs that took pains to
explain why these chapters in his life could not be mentioned
in news reports.

It is common practice for local branches of the
Propaganda Department to adapt the content of the Central
Propaganda Department’s PCs for “local conditions.” The
document that began as a central-level PC may contain
considerable differences when it reaches the lower end of
the administrative hierarchy. Usually a PC acquires additional
restrictions with each successive layer of bureaucracy, as
lower levels of government try to ensure media will cooperate
with all central and local priorities for news content.

The person (or people) responsible for monitoring
content varies considerably by media organization.Normally,
editors and the program producer scrutinize news produced
by CCTV and send it to the deputy head of CCTV for
confirmation of acceptability. However, particularly sensitive
reports can be sent to central leaders or other state
institutions for review. During this process, reports can be
delayed, revised, or cut completely. Typically for television
stations in the Shanghai Media Group, so-called responsible
editors are in charge of content; they discuss concerns with
the station general manager. If the general manager is
uncertain about the advisability of airing news on a topic, he
or she contacts the media group’s programming department,
staffed by in-house monitors who often have close ties to
the Propaganda Department. The programming department
serves as the distributor of PCs within the media group,
interpreting their meaning for station managers and
determining whether politically sensitive material can be
broadcast. For newspapers, senior editors are responsible
for certain types of content, corresponding to topical sections
within the newspaper—i.e. politics, finance, or literature —
or in the case of the People’s Daily, to departments in the
newspaper.

In addition to sending PCs, the local Propaganda
Department communicates with media managers in telephone
conversations or by meeting with top editors, who
subsequently relay content directives to lower-ranking
editors and journalists in editorial meetings. Content
directives for extremely sensitive topics —coverage of the
Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) epidemic in

FEBRUARY 2006

2003, for example —may be transmitted in meetings or
through telephone calls to eliminate written evidence of
suppression of a story.

Senior cadres employed by the Propaganda Department
monitor compliance with the party’s ideological position at
both the central and provincial level. These senior cadres,
who are selected for their conservative political views and
political reliability, monitor television and radio programming
as well as the contents of daily newspapers and magazines,
and file monthly reports critiquing “harmful”” content. At the
central level, these reports are called the “Central
Propaganda Department’s monthly evaluation.” In 2004,
the Shanghai Propaganda Department established a
secondary media content monitoring institution composed
of more than 20 senior journalists and editors, who receive
salaries from media organizations with which they formerly
worked. This institution, called the Monthly Evaluation Small
Group, files roughly 2.5 reports per month on important or
problematic trends in broadcast and print media content.
These reports are distributed to all Shanghai media
managers. The fact that such an institution was founded is
indicative of the increasing challenge of monitoring diverse
news content. Print and broadcast media also maintain in-
house monitoring organizations that are staffed by trouble-
shooters who monitor potentially harmful content.

THE PRICE OF NON-COMPLIANCE WITH PARTY
CONTENT REQUIREMENTS

When a media organization disregards a PC or produces
content seen as undesirable by the Propaganda Department,
itdoes so at the risk of facing disciplinary action. PCs have
no expiration date and thus, over time, represent a body of
instructions for specific treatment of controversial topics that
differs for media in different administrative districts. Disputes
occasionally arise when programmers attempt to sneak a
controversial report past censors by ignoring the instructions
of dated PCs.

When reporting elicits the wrath of the party, the
Propaganda Department or local party leaders (party
committee members at the same administrative level as the
media organization, for example) will notify the media
organization’s CEO or publisher (the party-appointed
manager of the media organization). The media manager




FREEDOM AT ISSUE FREEDOM HOLISE

FEBRUARY 2006

may ask the editors or journalists responsible to write a
“clarifying” report reversing the previous position or changing
the angle on an event.

Sharp criticism by the Propaganda Department can lead
to the cancellation of rebroadcasts of television news
programs or the dismissal of individuals associated with a
certain article or series of articles, as was the case in the
2001 and 2003 firing of editors
at the influential Guangdong
Province weekly, Southern
Weekend. In 2001, Southern
Weekend'’s in-depth coverage
of the crimes of Hunan gangster
Zhang Jun raised veiled
accusations that the party was
partially to blame for the
political climate that led to his
greed and violence. These
reports prompted the
Propaganda Department of
Hunan Province to send a
formal letter of protest to the
Central Propaganda
Department in April 2001,
claiming the articles in Southern
Weekend were detrimental to
the party’s efforts at good governance. The Central
Propaganda Department exerted pressure on the Guangdong
Provincial Propaganda Department and, in May 2001, the
Guangdong Propaganda Department removed the
newspaper s editor-in-chief Jiang Yiping, Chief Editor Qian
Gang, News Director Zhang Ping, and an editor and a
journalist who contributed to the articles. In the spring of
2003, in a different flap, editorial positions were shuffled at
Southern Weekend due to reporting on the Severe Acute
Respiratory Syndrome (SARS) that proved too politically
sensitive for the party to accept. A cadre from the
Guangdong Propaganda Department, Zhang Dongmin, was
made editor-in-chief of the Weekend. At that point, several
journalists resigned or went on strike to protest excessive
party involvement in newspaper operations. However, these
actions did little to impede the party’s move to increase
control over the Weekend.

The Central Propaganda
Department of the
Communist Party is the
most important institution
for monitoring media

personnel and controlling

the content of television,
radio, newspapers,
magazines, and film.

In extreme circumstances, the Propaganda Department
cancels the license of a media organization, putting the
organization’s staff out of work, or imprisons the editors or
journalists in question. The 27* Century World Herald was
closed down in March 2003 for a series of controversial
articles, including one interviewing Li Rui, a former secretary
of Mao Zedong, who advocated democratization of the CCP
leadership structure. In March
2004, Southern Metropolitan
Post General Manager Yu
Huafeng and Vice President Li
Minying were sentenced to 12
and 11 years respectively for
alleged corruption concerning
the distribution of bonuses by
the editorial board. In an appeal
trial on June 7, 2004, Yu’s
sentence was reduced to eight
years and Li’s to six years.
During the investigation,
Southern Metropolitan Post
editor-in-chief Cheng Yizhong
was arrested, detained for five
months, and then released.
Cheng lost his position at
Southern Metropolitan Post
and has since gone to work for Southern Athletic
Newspaper, a newspaper in the Southern Daily Group
devoted to sports coverage.

According to a statement by Cheng Yizong’s defense
lawyer, top executives of the Southern Daily Group
approved distribution of the bonuses. The Guangzhou
Municipal People’s Court ruled the bonuses were a form of
corruption, because they passed through private bank
accounts. (As a subsidiary paper of the Southern Daily
Group, the Southern Metropolitan Post did not have its
own corporate bank account.)

For many Chinese journalists, the arrests were seen as
retribution for the newspaper’s hard-hitting reporting of
SARS and of the murder of Sun Zhigang, a graphic artist
beaten to death in a Guangzhou prison in March 2003.
Investigation of financial misconduct at Southern
Metropolitan Post began in July 2003 in the aftermath of
the SARS crisis and Sun Zhigang exposé. It was assumed




FREEDOM AT ISSUE FREEDOM HOLISE

that the local party leadership wanted to punish the
newspaper and send a warning to Guangdong media to deter
similar reporting.

LEGAL REGULATIONS GOVERNING FREEDOM OF
SPEECH AND MEDIA CONTENT

Article 35 of the 1982 Constitution guarantees citizens
of the PRC “freedom of speech, publishing, assembly and
the right to establish organizations, movement and protest.”
These freedoms are, however, circumscribed by four articles
in the constitution: Article 38 mandates that the reputation
of PRC citizens cannot be compromised by humiliating or
libelous statements; Article 51 states that citizens cannot, in
the exercise of their freedoms, harm the collective interests
of the nation, society, or the freedoms enjoyed by other
citizens; Article 53 calls for all citizens to “protect state
secrets, cherish public assets...respect public order and
social morals”; Article 54 states that citizens have the duty
to protect the “security, honor and interests of the
motherland” and that to do otherwise is prohibited. In
practice, these articles have been manipulated by a self-
interested post-totalitarian regime to suppress politically
undesirable forms of information. Until recently, however,
few scholars have maintained that the Constitution is
enforceable in a court of law.

In addition, a host of other criminal and administrative
regulations guide media operations. Foremost of the criminal
regulations is the PRC “Protection of National Secrets Law”
promulgated in May 1989. This exceptionally broad law
applies to media reports on military affairs, projects for
“economic and social development,” technological
development, criminal investigations by national security
agencies, or other subjects determined by state institutions
to be “secret” in nature.? Similar sentiment is echoed in the
June 1992 “Regulation on the Protection of Secrets for News
and Publication.” When in doubt about the status of
information sources, journalists are to check with the “related
government agency’” and gain permission prior to publication
after negotiating conditions for the release of information.
This leads to the suppression of much information by
government agencies, or slower release of potentially valuable
information. Commercial media organizations are doubly
cautious because financial responsibility for the costs of

FEBRUARY 2006

withdrawing or cessation of publications that reveal state
secrets is determined by the “related government agency.”

State secrets laws prohibit the publication of explicitly
classified materials and, occasionally, information that is
already public if the recipient is a foreign individual or
organization. Any information can be classified as a state
secret if its release is determined by enforcement agencies
to have harmed state interest or state security.

Judicial powers capable of sentencing journalists for
criminal offenses in the 1997 Criminal Law further inhibit
media freedom. This law makes it a crime for any individual
or organization to “divide the nation” or “destroy (national)
unity,” an offense punishable by three- to ten-year prison
sentences. Journalists directly responsible for publishing
political opinions threatening the welfare of the nation or
humiliating ethnic minorities, in severe cases, may be
sentenced to three years in prison.?

State secret laws have been used to suppress journalists
with greater frequency in the last two years. In September
2004, New York Times researcher Zhao Yan was imprisoned
in an investigation about whether he leaked state secrets
concerning former President Jiang Zemin’s impending
resignation from the important party Military Affairs
Commission. Zhao was formally indicted on charges of
leaking state secrets in December 2005. In April 2005,
Hong Kong correspondent for The Straits Times, Ching
Cheong, was detained in Guangzhou on suspicion of harming
state security by working as a spy for Taiwan. Ching’s wife
has said he was working on a story involving the purged
general secretary of the CCP, Zhao Ziyang. Zhao Yan and
Ching Cheong remain in custody and are expected to receive
prison sentences in February 2006.

In November 2004, Shi Tao, a journalist with
Contemporary Business News in Hunan Province, was
arrested for violating state secrets laws, after emailing a one-
page document to the New York-based website Democracy
Forum, in which he outlined party propaganda requirements
for suppressing information on the 15" anniversary of the
Tiananmen crackdown. On April 27,2005, Shi Tao was
sentenced to 10 years in prison for illegally providing state
secrets to foreigners. Particularly troubling to many foreign
observers was the fact that information leading to Shi’s
conviction was provided by Yahoo Holdings Ltd. in Hong




FREEDOM AT ISSUE FREEDOM HOLISE

Kong (Shi Tao sent the fateful message via his Yahoo email
account).

While the fear of facing legal consequences for writing
politically sensitive reports lurks in the minds of Chinese
journalists, a far more common source of concern is a libel
suit. As of late 2003, Southern Weekend had been sued
more than 20 times for libel. Southern Weekend loses nearly
all libel suits because laws allow the plaintiff to decide whether
the case will be tried by courts where the alleged offense
occurred, where the plaintiff is based, or in the juristiction
where the media is based; plaintiffs typically choose their
own juristiction, where they have strong personal connections
to the courts, not Guangzhou where the Weekend is based.
To protect itself against libel suits, CCTV’s news program
News Probe keeps tapes of all news footage for six months.
Although the threat of facing a libel suit increases media
attention to collection of material news sources to support a
story, the net influence of libel laws is that media organizations
tend to err on the side of caution and refrain from printing or
airing certain stories. This is due in part to precedents
demonstrating that the facts of a libel case may be irrelevant
to the court’s final decision. A journalist at Southern
Weekend related the following case of the newspaper
encountering and losing a libel case when all the facts seemed
on its side:

In 1996, a man from Guangdong province was driving
a truck in the city of Beihai, Guangxi Autonomous
Region. The truck driver passed by a woman lying in
a ditch. She had crashed her motorcycle and was
bleeding from her injuries. The truck driver stopped
and took the woman to a hospital. As she had no money,
he paid her medical bills. When it was clear that the
woman would be fine, the man obtained the woman’s
phone number and left. One month later, the truck
driver returned to the same city and called the woman
to see if she had recovered. Her brother-in-law
answered the phone and thanked the truck driver,
saying that he would like to meet him to repay his
kindness. They arranged to meet. When the truck
driver arrived at the designated location he was
accused of causing the accident and arrested by the
police. His truck was confiscated and given to the
woman’s brother-in-law. The police also extorted 5,000
RMB|[renminbi] from the truck driver. Police never
filed a report on the incident; therefore, the procedure

FEBRUARY 2006

used to confiscate the vehicle was illegal. The truck
driver sued the police station to get his truck back and
was sued by the woman for “causing” the traffic
accident that injured her. After reporting the story,
Southern Weekend was sued for libel. The case, tried
in Guangxi, went against the newspaper in 2002.*

A weekly newspaper of intellectual bent, and somewhat
different tastes than Southern Weekend, is the Economic
Observer. Unlike the Southern Weekend, the Economic
Observer has never been taken to trial for a libel suit because
the editor-in-chief is said to be particularly adept at
negotiating “mutually acceptable” terms of compensation
for offended parties. Handling libel cases, whether in or
outside the courtroom, is a serious concern for news
organizations doing investigative news stories or issuing
critical reports. Libel laws in China deter media from
aggressively reporting the news.

Writing about the lives of CCPleaders is one of the most
challenging tasks journalists face. It is illegal to write without
permission about the president, vice president, premier,
chairman of the National People’s Congress Standing
Committee, chairman of the Central Advisory Committee,
the chair of the Chinese People’s Political Consultative
Conference, or current or past members of the Politburo
Standing Commiittee. All reports concerning these political
figures must be submitted to the local GAPP branch for
review and meet the approval of the local Propaganda
Department and the GAPP in Beijing. Prior to publication,
reports on individuals active in politics must have approval
from the individual to which the report refers. Requests to
write stories about central leaders can also be submitted to
the Central Propaganda Department. Similar restrictions
govern accounts of important Communist revolutionary
figures, such as Mao Zedong, Zhou Enlai, and Deng
Xiaoping.

The procedural complexity of getting such articles
approved is a deterrent for most journalists, who can expect
higher levels of government to refuse permission for
controversial accounts of key state leaders. As a result, this
regulation virtually eliminates coverage of currently serving
national leaders; reports critical of national leaders almost
never appear in television and daily newspaper reports.

Nevertheless, commercial news media occasionally
attempt to print reports on central leaders. One such attempt




FREEDOM AT ISSUE FREEDOM HOLUSE

FEBRUARY 2006

by Securities Weekly to publish an account on the financial
misconduct of former Premier Li Peng and members of his
family resulted in confiscation of all copies of the newspaper
edition and imprisonment of the journalist who wrote the
story. Pamphlets or books on China’s leaders, often of a
tawdry nature, are sold furtively in back alleys. Meanwhile,
reliable accounts of China’s past and present leaders in books
such as the Private Life of
Chairman Mao by Li Zhishui,
The Tiananmen Papers edited
by Perry Link and Andrew J.
Nathan, and China’s New
Generation by Andrew J.
Nathan and Bruce Gilley are not
available in China.

In 2001, the Central
Propaganda Department
strengthened restrictions over
the use of photos taken of
national leaders. All local media
must have permission from the
provincial bureau of the
Propaganda Department, which
is under centrally appointed
leadership, prior to publication
of photos of national state or
party leaders in a work
environment or in a leisure
setting. Magazines hoping to use
photos of a national leader on
the cover must secure permission from the leader appearing
in the photo prior to publication, a process that is likely to
end in the refusal from individuals portrayed in an unfavorable
light.

Chinese journalists are expected to understand the
party’s priorities and avoid reporting on issues considered
to be too sensitive. Examples of issue areas considered risky
include, in order of declining sensitivity, the democracy
movement in China, separatism or ethnic minority interests
in Taiwan or Tibet, nationalism or national honor referred to
in a derogatory sense, labor unrest, corruption within the
CCP, mass protest, natural or manmade disasters, and
outbreaks of disease likely to lead to domestic unrest or
international criticism. Health news is treated as a national

If areportis judged too
sensational, the journalist
likely will not receive
payment and risks losing
performance bonuses....
Therefore, journalists who

fall out of favor with
their superiors, or whose
work is frequently
censored, find themselves
quickly out of the money.

secret whose disclosure is punishable by imprisonment. This
made reporting on SARS more difficult for journalists and,
of late, has induced caution among journalists reporting on
the bird flu outbreak. Many issue areas, however, have
opened up for relatively free reporting, such as arts and
leisure and finance and economics, providing such news is
not critical and does not concern a politically sensitive issue.

COMMERCIALIZATION AND
CONTENT MANAGEMENT

In the 1980s, the Chinese
Communist Party launched
sweeping reforms of the media
industry, which allowed for the
sale of  commercial
advertisements and led to rapid
proliferation of print and
television news media and
diversification of media content.
For the vast majority of Chinese
media, commercialization
provides incentive for media
managers and journalists to be
risk averse. The Propaganda
Department appoints top-level
media managers in consultation
with the CCP Organization
Department. Media
organizations pay these
managers very high salaries (which makes managers unwilling
to risk losing their jobs). Media managers’ career prospects
are tied to their effectiveness in producing media content
that is both attractive to consumers and politically
uncontroversial. Underneath the party-appointed leadership
are lesser managers, senior editors, copy editors, and
journalists, whose salaries are strongly affected by the nature
of news content they produce. By providing bonuses to
their employees to produce acceptable news content, top
managers create a work environment conducive to self-
censorship.

For personnel who are not appointed by the party, most
media organizations make attempts to quantify the quality
of employee performance and link performance to the




FREEDOM AT ISSUE FREEDOM HOLISE

amount of salary an employee receives. The performance
of television producers, for example, is evaluated in part by
the ACNielsen ratings of the programming they oversee.
Their bonuses are determined by upper-level managers
within the television station. Data from interviews suggests
the bonuses make up roughly 20 percent of the total salary
for producers and editors, an arrangement that empowers
managers to reward model employees.

Typically, a much greater percentage of a journalist’s
salary is derived from performance bonuses than for
producers and editors. One criterion for evaluating the
performance of journalists is the popularity of their reports,
based on consumer response. If consumers are happy with
a journalist’s report, they may write letters or send text
messages to the newspaper with favorable comments. A
positive (or negative) consumer response is seen as an
indicator of consumer preference that drives television
ratings or newspaper circulation levels, which in turn are
often used to justify advertising prices. In general, media
with high numbers of consumers can charge high advertising
prices.

Since the early 1990s, journalists’ pay has also been
tied to the number and length of stories that are broadcast
or published. If a report is judged too sensational, the
journalist likely will not receive payment and risks losing
performance bonuses, which amount to more than half of
their salary. Therefore, journalists who fall out of favor with
their superiors, or whose work is frequently censored, find
themselves quickly out of the money. Some television stations
require journalists to pay the production costs out of pocket
for censored material.

Journalists in the Shanghai Media Group receive a base
salary thatis 15 to 20 percent of their total salary. Monthly
and yearly performance bonuses make up the rest of their
salary. The disparity between the top and the bottom of the
salary scale, based on the amounts of bonuses, can be as
much as a factor of 10. At the CCTV’s News Probe,
members of an advisory board consisting of senior media
professionals, scholars, and the producer give each 45-
minute report a score that is adjusted based upon viewer
ratings by ACNielsen for the time slot in which the program
is broadcast. Variation between the lowest score for a report
and the highest can lead to differences in performance
bonuses equaling a factor of 18.

FEBRUARY 2006

At Southern Weekend, the monthly base salary for
journalists in 2003 was $340 (before taxes), or
approximately the same amount as the average farmer’s
annual income . Performance bonuses at Southern Weekend
increased a journalist’s monthly salary to a ceiling of around
$2.,430. In order to combat a journalist’s incentive to censor
her work, Southern Weekend pays up to 70 percent of the
performance bonus for a story even if it is too controversial
to print. Even with such compensation, the desire to win
performance bonuses results in journalism that steers well
clear of dangerous political controversy and meets the party’s
propaganda requirements.

Normalizing judgment is about the provision of
incentives and punishment for non-conformance to
ideals.® In the case of “disciplining” Chinese journalists
to comply with party content priorities, incentives provide
a daily pressure for journalists to toe the party line in the
interests of putting bread on the table. Over time, the
decision to engage in self-censorship on the part of
journalists, whether due to the desire to earn more or
avoid repression, becomes “normal” practice, even for
those journalists who may have entered the profession
for the noblest of purposes. The administrative and legal
system for restricting press freedom has evolved over
time, taking on new layers of regulations and monitoring
institutions as testament to the difficulty of keeping a lid
on diverse media content. For example, the system of
performance bonuses followed the Tiananmen
crackdown on mass demonstrations and reflected the
party’s growing awareness that coercion alone was
ineffective at forcing journalists to write propaganda
bolstering regime legitimacy. From the perspective of the
CCP, incentives and disincentives for journalists go well
together, the former providing daily reason to flatter
China’s rulers and the latter making examples of
individuals who challenge the limits of freedom.

POTENTIAL SOURCES OF FUTURE CHANGE

While in the short term the unraveling of party control of
the media seems unlikely, three factors could powerfully
affect the prospects of greater press freedom in China.
Foremost of these factors would be greater privatization of
media ownership, which is central to influencing the priorities

10



FREEDOM AT ISSUE FREEDOM HOLISE

of media managers and journalists and to fostering a work
environment in which freer journalism can thrive. At present,
only party or state institutions may legally own media;
however, creeping privatization has occurred as state media
subcontract operations to private enterprises. Some private
entrepreneurs have been tempted by high advertising growth
to invest in media ventures, while media managers have
reached out to the private sector for efficient management
and capital to diversify products and services. Over the long
term, the increase in privatization of media ownership could
undermine party control of the media if privatization saps
the party’s power to appoint media managers, whose careers
are tied to the production of media content that supports
the regime. Therefore, although many other state-owned
enterprises have been privatized in China, the CCP is unlikely
to legalize private ownership of the media, unless the party
decides to embrace political liberalization.

A second factor that could reduce party control over
the media would be growing market competition in China’s
media industry, driving media to engage in journalism of
interest to consumers that might be unfavorable to the party.
CCP policies to reduce the effects of competition have so
far been largely successful. Current regulations restrict most
local media from competing in the national media market by
preventing them from reporting on events in other provinces
in China as well as internationally. In the last decade, the
Chinese print and broadcast media have been reorganized
into media conglomerates that enjoy high market share in
local markets and have less incentive to compete for
advertising revenue.’ In order for competition to emerge as
a powerful force for news media freedom, the state would
have to open the national media market up to powerful local
media conglomerates—a move that appears highly
unlikely —or allow more foreign media access to the Chinese
media market.

A third factor that could induce change is greater
availability of information from abroad that is not subject to
the elaborate system of state control. The effects of globalizing
information flows have already been considerable. With
vigorous foreign media operating in China, the regime’s task
of suppressing information has become more difficult; for
Chinese with foreign language ability, foreign news reports
present an “alternate’ truth to that available in the official
media. A growing number of Chinese travel abroad,

FEBRUARY 2006

telephone friends or relatives overseas, and watch a plethora
of pirated media products available in urban areas. The
number of Chinese accessing the Internet is certain to rise
as the cost of connectivity decreases relative to spending
power. While the state has expended considerable effort to
limit Chinese access to web pages deemed politically
subversive, many users find ways to access blocked Internet
sites by using proxies or anti-blocking software. The Internet
has increased the speed and convenience of accessing
information and decreased the financial costs of interpersonal
communication—two factors which helped to undermine
authoritarian regimes in Ukraine and Indonesia. If a
democratic opposition emerges in China, it is likely to use
the Internet as a tool to mobilize supporters and challenge
CCPideology.

To address the challenges posed by private capital,
market competition, and globalization, the CCP’s central
leadership must ensure effective implementation of existing
regulations (which has already proven difficult) and rely to a
greater degree on coercion—a strategy that is vulnerable to
criticism both domestically and internationally. The choice
facing the CCP leadership is an unpleasant one: More
freedom or more repression? Both alternatives pose hazards
to the party’s monopoly on power.

Ashley Esarey is an Assistant Professor of Political
Science at Middlebury College and a Freedom House
analyst on East Asia.

NortEs

1. Data used in this report was collected in interviews conducted in
Beijing, Shanghai, Guangzhou and Changsha from 2001-2005.
Due to the sensitivity of the subject matter, interviewees were
promised anonymity.

2. “PRC Protection of National Secrets Law” (Zhonghua renmin
gongheguo baoshou guojia mimi fa), Article 8 and Article 20.
3. Zhonghua renmin gongheguo xingfa (Criminal Law), as amended
by the National People’s Congress on March 14, 1997, and

promulgated on October 1, 1997. See Articles 103 and 250.

4. Interview, November 2003.

5. By comparison, the average yearly farming income in 2004 was
$353. Joseph Kahn, “China Pledges to Lift Wealth of Its Peasants,”
The International Herald Tribune, February 3,2005,p. 1.

6. Michel Foucault, Discipline and Punish: The Birth of the Prison
(New York: Vintage Books, 1979), pp. 177-180.

7. Ashley Esarey, “Cornering the Market: State Strategies for
Controlling China’s Commercial Media,” Asian Perspective, Vol.
29,1n0.4 (December 2005).

11



FREEDOM AT ISSUE FREEDOM HOLISE FEBRUARY 2006

FRrREEDOM HOUSE BOARD OF TRUSTEES

Peter Ackerman, Chairman
Max M. Kampelman, Chairman Emeritus
Bette Bao Lord, Chairman Emeritus
Stuart Eizenstat, Vice Chairman
Mark Palmer, Vice Chairman
Walter J. Schloss, Treasurer
Ned W. Bandler, Secretary and Governance and Ethics Officer

Jacqueline Adams, Ken Adelman, Bernard Aronson, Alan Dye, Thomas Foley, Malcolm Forbes, Theodore
Forstmann, Henry “Skip” Gates, Sidney Harman, Robert Hormats, Samuel Huntington, John Joyce, Kathryn
Dickey Karol, Farooq Kathwari, Jeane Kirkpatrick, Anthony Lake, Nancy Lane, Mara Liasson, Jay Mazur,
Michael McFaul, John Norton Moore, Azar Nafisi, David Nastro, Andrew Nathan, Diana Villiers Negroponte,

P.J.O’Rourke, Nina Rosenwald, David Rubenstein, Arthur Waldron, Ruth Wedgwood, Wendell Willkie

Richard Sauber, Of Counsel
Jennifer Windsor, Executive Director

ABout FREEDOM HOUSE

Freedom House, a non-partisan, nongovernmental organization, monitors political rights
and civil liberties worldwide. Freedom House operates a range of democracy
development programs overseas, including in Ukraine.

FRrREEDOM HOUSE PUBLICATIONS

Freedom of the Press: A Global Survey of Media Independence
Freedom in the World: The Annual Survey of Political Rights and Civil Liberties
Countries at the Crossroads: A Survey of Democratic Governance

www.freedomhouse.org

12



