åbner i nyt vindue
UPDATE 6. juni 2024

Apple præsenterer

vinderne af 2024 Apple Design Awards

Vindere fra hele verden hyldes ved WWDC24 for deres uovertrufne præstationer inden for design og teknisk formåen i apps og spil
Apple Design Award-trofæet til vinderne i 2024.
2024 Apple Design Awards hylder de 14 bedste apps og spil inden for forskellige kategorier.
Apple har i dag løftet sløret for vinderne af den årlige Apple Design Awards, som hylder de 14 bedste apps og spil inden for forskellige kategorier. Dette års vindere inkluderer udviklerteams fra hele verden, som er blevet udvalgt i anerkendelse af deres fantastiske design, tekniske formåen og innovation.
“Det er inspirerende at se, hvordan udviklere bruger vores teknologi til at skabe enestående apps og spil, der beriger brugernes tilværelse,” udtaler Susan Prescott, Apples Vice President for Worldwide Developer Relations. “Dette års vindere har vist, hvordan apps kan skabe skelsættende og rørende oplevelser – og vi glæder os til at fejre udviklernes hårde arbejde og opfindsomhed ved årets WWDC.”
Syv forskellige kategorier anerkender hver især én app og ét spil for deres præstationer inden for Underholdning og sjov, Inklusion, Innovation, Interaktion, Social indvirkning, Visuelle effekter og grafik samt den nye kategori, Spatial computing. Vinderne blev valgt blandt 42 finalister.

Underholdning og sjov

Vinderne i denne kategori giver mindeværdige, spændende og tilfredsstillende oplevelser, som forbedres yderligere af Apple-teknologier.
App: Bears Gratitude
Udvikler: Isuru Wanasinghe (Australien)
Bears Gratitude er en nem måde at fremme og omfavne ærlig selvrefleksion på. Den dagbogslignende app er et nyttigt værktøj, der hjælper brugerne med at udtrykke og reflektere over ting, de er taknemmelige for, hver dag. Omhyggeligt udformede figurer i appen spreder varme og hjælper brugerne med at skabe en rutine, der vækker glæde, én dag ad gangen.
En artikel ved navn Being Kind to Yourself i Bears Gratitude vises på iPhone 15 Pro.
Bears Gratitude af Isuru Wanasinghe, Apple Design Award-vinder i kategorien Underholdning og sjov.
Spil: NYT Games
Udvikler: The New York Times Company (USA)
Takket være en imponerende kombination af spil har New York Times Games nytænkt navigationen og udvidet sit spilkatalog. Nye titler som Connections er kalibreret til at maksimere lysten til at spille igen og igen, takket være elegant design og brugervenlighed, der tilsammen udgør en spiloplevelse, som alle har lyst til at være en del af.
Siden med spil i New York Times Games vises på iPhone 15 Pro.
NYT Games af The New York Times Company, Apple Design Award-vinder i kategorien Underholdning og sjov.
Finalisterne i denne kategori inkluderer Dudel Draw af Silly Little Apps, LLC, Hello Kitty Island Adventure af Sunblink Entertainment LLC, Rooms af Things, Inc. og WHAT THE CAR? af Triband ApS.

Inklusion

Vinderne i denne kategori giver en avanceret oplevelse via nytænkende brug af Apple-teknologier, der betyder, at de skiller sig ud i deres genre.
App: oko
Udvikler: AYES (Belgien)
Ved at underrette fodgængere om lyskurve via haptisk feedback og lyde gør oko en kæmpe og øjeblikkelig forskel for personer med nedsat syn. Appen er en effektiv løsning til et kritisk sikkerhedsscenarie, som drager fordel af Apple-teknologier, bl.a. VoiceOver og Dynamisk skrift.
Grønt lys, der indikerer, at det er sikkert at krydse vejen, vises i oko-appen på iPhone 15 Pro.
Oko af AYES, Apple Design Award-vinder i kategorien Inklusion.
Spil: Crayola Adventures
Udvikler: Red Games Co. (USA)
Crayola Adventures er et farverigt adventurespil, der byder på en bred vifte af muligheder ved oprettelse af karakterer for alle spillere. Spillet lader dig vælge forskellige hudtoner, evner, kropstyper, pronomener og fortællerstemme. Denne spiloplevelse er for folk i alle aldre og omfatter en blanding af aktiviteter såsom at lave dekorationer, løse nørklede udfordringer og læse historier.
Gameplay i Crayola Adventures vises på iPad Pro.
Crayola Adventures af Red Games Co., Apple Design Award-vinder i kategorien Inklusion.
Finalisterne i denne kategori inkluderer Complete Anatomy 2024 af Elsevier, quadline af Kovalov, Tiimo af tiimo ApS og Unpacking af Humble Bundle.

Innovation

App: Procreate Dreams
Udvikler: Procreate (Australien)
Procreate Dreams er et fantastisk designværktøj, der giver kreative sjæle i alle afskygninger mulighed for at skabe 2D-animationer ved hjælp af den omfattende og velkendte samling af pensler, bevægelser og PencilKit-kompatibel adfærd fra det originale Procreate. Indstillingerne er brugervenlige og intuitive, og både multitouch-interaktioner og Apple Pencil understøttes. Denne app byder på imponerende animerede effekter, lyd og video, som puster liv i brugernes kreationer.
En kunstnerisk kreation i Procreate Dreams vises på iPad Pro.
Procreate Dreams af Procreate, Apple Design Award-vinder i kategorien Innovation.
Spil: Lost in Play
Udvikler: Happy Juice Games (Israel)
Lost in Play er fyldt med charmerende figurer og sjove minispil og sender spillerne ud på et uimodståeligt eventyr inspireret af barndommens fantasifuldhed med nørklerier i verdensklasse. Dette spil, hvor du skal pege og trykke, har håndtegnet grafik, interaktioner, der er nemme at lære, og et fordybende gameplay, der vækker barndommens nysgerrighed.
En scene i spillet Lost in Play vises på iPhone 15 Pro.
Lost in Play af Happy Juice Games, Apple Design Award-vinder i kategorien Innovation.
Finalisterne i denne kategori inkluderer Call of Duty: Warzone Mobile af Activision Publishing, Inc., Copilot Money af Copilot Money, Inc., SmartGym af Mateus Abras og Wavelength af Palm Court LLC.

Interaktion

Vinderne i denne kategori byder på intuitive grænseflader og brugervenlige funktioner, der er skræddersyet til platformen.
App: Crouton
Udvikler: Devin Davies (New Zealand)
Crouton giver brugerne en ren grænseflade til opbevaring af opskrifter, oprettelse af indkøbslister og visning af trinvise fremgangsmåder i køkkenet. Takket være Croutons brugervenlige serier af interaktioner kan brugerne holde fokus på skærebrættet i stedet for skærmen.
 Siden med opskrifter i Crouton-appen vises på iPhone 15 Pro.
Crouton af Devin Davies, Apple Design Award-vinder i kategorien Interaktion.
Spil: Rytmos
Udvikler: Floppy Club (Danmark)
Rytmos inviterer spillerne til at løse nørklede udfordringer ved at lave stier med enkle strygebevægelser, og hvert gennemført niveau føjer et nyt element til en sang, der løbende udvikler sig. Introduktionen er smart fundet på og lærer dig lynhurtigt, hvordan gameplay fungerer, og bevægelserne er nemme og sjove, selv i takt med at spillet bliver mere udfordrende.
En nørklet udfordring i Rytmos vises på iPhone 15 Pro.
Rytmos af Floppy Club, Apple Design Award-vinder i kategorien Interaktion.
Finalisterne i denne kategori inkluderer Arc Search af The Browser Company of New York Inc., finity. af Seabaa, Inc., Little Nightmares af Playdigious og Procreate Dreams af Savage Interactive Pty Ltd.

Social indvirkning

Vinderne i denne kategori hjælper med at forbedre menneskeliv på en meningsfuld måde og bidrager til at løse væsentlige problemstillinger.
App: Gentler Streak Fitness Tracker
Udvikler: Gentler Stories (Slovenien)
Gentler Streak stræber efter at forbedre alles livsstil, uanset hvem eller hvor de er. Appen byder på opløftende og motiverende påmindelser, der tager højde for både fysisk og mental sundhed. Appens sundhedsdata er organiseret og integreret på en smart og intuitiv måde, så brugerne nemt kan holde styr på deres træning, hvile og velvære. En månedlig oversigt viser brugerne, hvordan de har klaret sig i forhold til deres historik, og der fokuseres på individuelle fremskridt i stedet for sammenligning med andre.
Siden om velvære med sundhedsmålinger i Gentler Streak-appen vises på iPhone 15 Pro.
Gentler Streak Fitness Tracker af Gentler Stories, Apple Design Award-vinder i kategorien Social indvirkning.
Spil: The Wreck
Udvikler: The Pixel Hunt (Frankrig)
I den visuelle roman The Wreck følger spillerne historien om Junon, der er en forfatter, som pludselig skal møde op på et hospital for at træffe en livsforandrende beslutning, der vil påvirke hendes familie for evigt. Det er et velskrevet spil med dybe og intime fortællinger, der afspejler stressende situationer, og det inviterer spillerne til at reflektere over deres valg hele vejen igennem det nuancerede og rørende gameplay.
En scene fra den visuelle roman The Wreck vises på iPhone 15 Pro.
The Wreck af The Pixel Hunt, Apple Design Award-vinder i kategorien Social indvirkning.
Finalisterne i denne kategori inkluderer Ahead: Emotions Coach af ahead Solutions GmbH, Cityscapes: Sim Builder af MagicFuel Games, How We Feel af The How We Feel Project, Inc. og The Bear af Mucks Games.

Visuelle effekter og grafik

Vinderne i denne kategori byder på imponerende billeder, flot tegnede grænseflader og animationer af høj kvalitet, som skaber et karakteristisk og sammenhængende tema.
App: Rooms
Udvikler: Things, Inc. (USA)
Rooms giver brugerne et frit spillerum til at skabe kreative scener og byder på en platform til hyggespil samt et socialt rum, hvor de kan interagere med tusindvis af andre menneskers kreationer. Rummene i appen er fyldt med fantastiske detaljer, og appens interaktioner, lyde og visuelle elementer udgør tilsammen en perfekt kombination af det finurlige og det fængende.
En redigeringsskærm i Rooms-appen vises på iPhone 15 Pro.
Rooms af Things, Inc., Apple Design Award-vinder i kategorien Visuelle effekter og grafik.
Spil: Lies of P
Udvikler: NEOWIZ (Sydkorea)
Lies of P er et fantasifuldt adventurespil, der nyfortolker en klassisk fortælling ved at give spillerne mulighed for at styre en robotdukke skabt af Gepetto, som skal overleve en farefuld færd gennem en udbrændt by for at finde sin skaber. Den visuelle verden består af flotte teksturer, detaljeret belysning og smukke effekter, mens visuelle tilpasningsmuligheder såsom MetalFX-opskalering og volumetriske tågeeffekter på Mac giver brugerne mulighed for at sætte deres eget præg på spillets udseende.
Gameplay i Lies of P vises på en 16" MacBook Pro.
Lies of P af NEOWIZ, Apple Design Award-vinder i kategorien Visuelle effekter og grafik.
Finalisterne i kategorien inkluderer DEATH STRANDING DIRECTOR’S CUT af 505 Games (U.S.), Inc., Honkai: Star Rail af COGNOSPHERE PTE. LTD., Meditate af RhythmicWorks og Sunlitt: Sun Position and Path af Nicolas Mariniello.

Spatial computing

Vinderne i denne kategori har udvist ekstraordinært håndværk i form af uovertrufne rumlige oplevelser.
App: djay pro - DJ App & AI Mixer
Udvikler: algoriddim GmbH (Tyskland)
djay er en helt ny måde at interagere med musik på i et rumligt miljø. Takket være fantastisk teknisk opfindsomhed og en enestående fordybende brugeroplevelse leverer djay krystalklar lyd, som brugerne kan bruge til at mixe music på uendeligt mange kreative måder. Appen har pladespillere i høj kvalitet, et smart interaktivt panel med effekter og en lang række omhyggeligt udvalgte miljøer såsom en scene med en aftenstund i ørkenen og en lounge i rummet med dansende robotter.
djay pro - DJ App & AI Mixer af algoriddim GmbH, Apple Design Award-vinder i kategorien Spatial computing.
Spil: Blackbox
Udvikler: Shapes and Stories (USA)
Blackbox på Apple Vision Pro udfordrer brugerne til at tænke over alle afkroge i det rumlige lærred. Spillerne støder på en masse underholdende nørklede udfordringer og kløgtige easter eggs i alle retninger. Spillet er propfyldt med fantastiske detaljer, og alle løsningerne føles som om, du lærer en ny tryllekunst, i takt med at udfordringerne præsenterer sig selv i spillerens omgivelser, og spillerens nysgerrighed belønnes.
Blackbox af Shapes and Stories, Apple Design Award-vinder i kategorien Spatial computing.
Finalisterne i denne kategori inkluderer Loóna: Cozy Puzzle Games af Loona Inc., NBA af NBA MEDIA VENTURES, LLC, Sky Guide af Fifth Star Labs LLC og Synth Riders af Kluge Strategic Inc.
Du kan få mere at vide om Apple Design Award-vinderne og -finalisterne på developer.apple.com/design/awards eller i Apple Developer-appen.
Del artikel

• Tekst i denne artikel